69-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---Sophia 18

69

己が身を知らずにいふはやすきかは顧みて分の幸もとむべき

not knowing yourself
is it easy to say something?
reflecting on yourself
you should seek for happiness
matched own stature

(C)Rika Inami稲美 里佳

………前回68より.…...

 「こうふくの橋」という橋があった。私は自分をわきまえず、ソフィアの事で悩んでいるのだろうか。そんな思いが、橋を渡りながら私の胸にわいてきた。

 投稿した歌にはソフィアもコメントしてくれた。

……     ……     ……

ソフィア:
私たちは、人生のあらゆるときに橋を渡り、人生の重要な転換期に前進したり後退したりします。事実は、私たちが動いているという一方で、問題は、私たちが同時に心を動かしているのかそうでないのかもしれないということです。そうでないならば、不和はいつも或るレベルの不協和音を生み出してきます。そして、しばしば、渡りたいと願っているまさにその橋を破壊するほど重要な不協和音もあります。

今日子:
有意義で詳細なコメント、ありがとうございます。私が読み間違いしていなければ、不和というのは、創造と想像の源であると思っています。協和音だけでは何も生み出すことはできません。というのは、それは平らな穏やかな世界だからです。私たちはお互いに違っています。差異そのものが時折、不協和音を作り出すのです。
    一語のなかでさえ、意味の相違を作り出します。
 でありながら、私たちは同じ世界に生きています。
    協和音と不協和音間の競合の問題を解決するには、弁証法をもって解決するしかあり
ません。そうして、私たちは新しい点に飛躍することができるでしょう。
    下手な英作、ごめんなさい。

ソフィア:
心から、ほぼ全く貴女のお話に賛成です。闘争無しの人生は、すぐに地獄そのものになります。すべてが「完璧」ならば、改善の余地も試みる理由もありません。
      成長するには、少々の緊張が必要です。
未知が私たちを成長へと導き、不完全が私たちを成長へと導きます。理解の欠如もまさに大いにそうです。どうぞ、伸びていってください、どうぞ、(まるで選択したかのように)、私と同じように不完全に続けていってください。そうして、私たち二人は理解するということを深めるのかもしれません。科学だけでなく、棘のある美でも……

今日子:
仰せの通りと思います。そもそも、私たちは不完全であるように造られています。もし私たちが完全であるならば、すぐに退屈してしまうんじゃないかと思います。時間があっても、することは何も無くなってしまいます。私たちが不完全であるというのは、真理であると思います。
私は、あなたが私に「私たち二人は理解するということを深めるのかもしれません。科学だけでなく、棘のある美でも……」と仰ってくださったとことを光栄に思います。
    私はほんのつまらない者で、あなたに大したことはできません。でも、もしあなたが私を必要としてくれるのなら、私はあなたの元にいるでしょう。

ソフィア:
私にとって、あなたの友情の価値がどんな意味があったかを言うことは不可能なことだったでしょう。私は、ここ最近、本当に「暗い時」を過ごしてきました。そして、あなたが私のためにそこに居てくれました。あなたという存在、あなたの言葉、あなたの気配り、すべてが私にとっての素晴らしい助けであってきました。言葉でいえる以上のものです。

     そう、恵みなのです。そして、私がもしお返しに何かしてもよいなら、お付き合いしてきて、私にはまだ借りがあります。そして、言わなくちゃならないことが、ありがとう
(*^-^*)

今日子:
あなたと、友達として会えたことをとても嬉しく思っています。
私も、ありがとう。私の人生はとても変化しましたが、長い間、重い負担がかかっていたとしても、最奥のものを変えることはできませんでした。私の言葉は私そのものからです。ご存じのように、私は率直なので、私が助けてもらいたいときには、友達のあなたにお願いするでしょう。今から、私たちは時間を浪費すべきではありません。それが、私が単刀直入な理由です。私を支えてくれて、感謝しています。

ソフィア:
賛成。堅苦しいやりとりは一番快適なものです。が、或る点に到達したら、そんなものは必要じゃありません。そして、他の場合と同じくらいスムーズに社会的な対応をしてくれます。
 あなたが、そうしたレベルに達したとき、それは、もはや重要な問題ではありません。これは、社会からの緩衝を必要とせずに、心から最も親密に関連しているときであり、最も正直で真に意義深いコミュニケーションが始まります。

今日子:
あたたかいお言葉、ありがとうございます。
私は、書けるだけ書きます。
時が来て、成されるべきことは成されるでしょう。
私は導かれているので、必要としてくれる処に行きます。
どうぞ、お大事になさってください。


----Story in English from Previous 68---

There was a bridge called “Bridge of Happiness.”  Am I worried about Sophia without knowing myself?   While crossing the bridge, such thought came to my heart.
     Sophia also commented on my tanka.

…………………     ……………………     ……………………
Sophia:
We cross a bridge every time in our lives, we move forward or backward with a significant change in our lives. While the fact is we move, the matter is, we may move our minds in synchronous, or may not. The discord, when it is not, is always producing some level of discord. And often of such significance, as to destroy the very bridge we wish to cross.

Kyoko:
       Thank you for the meaningful and detailed comment.

      I think that discord is the source of creation and imagination if I don't misread your

      writing.  The only consonant chord can't produce anything because it is the flat, peaceful 
       world.

      We are different from each other. The difference itself sometimes produces discord.

      It produces the difference of meaning even in one word.

     But we live in the same world.
      To solve the problem of the conflict between Consonant chords - Dissonant chords, we
     have to integrate them through dialectic. Then we will be able to leap forward to a  
      something new point.
     I'm sorry, my poor English writing.


Sophia:
      I most wholeheartedly agree with you. Life without conflict soon becomes its own hell. If       everything is "perfect," there is no room for improvement, nor any reason to try.



     So A little tension is required to grow. The unknown leads us to grow, The imperfect leads

     us to grow. A lack of understanding is ever so much so as well. Please, lease please, 

     continue incompletely as I will (as if I had a choice!) so that we both may grow in

     understanding. Not only the science of it but the beauty, with all of its thorns...


Kyoko:

      I agree with you.  To begin with, we seem to be created imperfect. If we all are perfect, I

      think we will get bored soon. We have nothing to do though we have time. I think that we

      are imperfect is the truth.

      I feel honored that you told me so, 'We both may grow in understanding. Not only the

      science of it, but the beauty, with all of its thorns...'

       I'm so useless that I can't do so much for you. But if you need me, I will be with you.

Sophia:
      It would be impossible for me to say what the value of your friendship has meant for me.
      I have had some very 'dark times' here recently in my life. And you have been there for
      me. Your presence, your words, your concern, all have been of great help for me. Much
      more than I could express in words.



     So I say, it is a blessing to me. And if I may do anything in return, I still feel I am left

     owing in the transaction. And am left to say, simply thank you. :-)


Kyoko:

        Just for me, I feel so happy to see you as my friend.

        Thank you, too.

       My life has changed a lot, but it has been impossible for me to change my deepest inner

       for a long time even though I have had a heavy burden in the real life.

       My words are from what I am.

       As you know, I'm so direct that when I need your help, I 'll ask you because you are my
       friend. 
       From now, we should never waste time. That is why I'm direct.
       I'm grateful to you for supporting me.


Sophia:
        Agreed. Formalities can be most pleasant. But after a certain point, they are not
        necessary, to make social responses as smooth as they could be otherwise.



        It is when you reach such a level, that it is not a significant concern anymore,  

        this is when relating most closely from the heart, without any societies buffers being 

       required, that most honest true and meaningful communication can commence. :-)


Kyoko:

        Thank you for your warm words.

        I keep writing as long as I can.

        When the time has come, what should be done will be done.

        I go for where I'm needed as I'm led.

        Please take care of yourself.

                  Wish you a happy evening and coming day.



コメント

このブログの人気の投稿

93--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 13

1-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人 June 28.2019

105--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 25

108--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 28

2-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人 20190629

109--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 29

101--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 21

110--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 30

99--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 19

106--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 26