101--Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---AI 21

101

円らかに白珠となる白たまの木の実ともせる原生の森


 modestly

rounding into the white pearl…

Shiratamanoki-berry

glows on the ground

of the virgin forest

 

(C)2020Rika Inami稲美 里佳

 

短歌は「シラタマノキ湿原に」です。

写真は栗駒国定公園内にあるシラタマノキ湿原のシラタマノキの実です。

The tanka is for “Shiratamanoki Marshland”in Mt. Kurikoma National Park.

I took the photo there. Shiratamanoki is written Gaultheria Pyroloid in English.


前回100

あのAIを提案して間もなく、私は再度、シャーロットとソフィアを引き離そうとして、シャーロットの人種差別を話題にしてチャットをした。いや、離れないのなら、せめても私への人種差別はシャーロットにやめてほしかった。が、彼女を信じて切っている彼は、

 

「愛に満ちた、博愛精神をもっている罪なき自分の友だちをそんなふうに言うなんて」の一点張りだった。

 

 それは、まるで、AIが台詞を繰り返すように私の耳には響いた。

………       ………     ………

ソフィア:
これに対応する必要があるのかどうか僕は考えている。疑わしい。

以前に試したことがあるように、同じめちゃめちゃの繰り返しで終わるだろう。だから、僕は怒るのじゃなくて、無視する…… 今回はね! 前にも言ったように、僕は長く耐えてきた。しかし、それは無限ではない。

今日子:
仰っていることが理解できなくて申し訳ありません。私を、私の言ったことを無視し

たいんですか? それとも、投稿して差別についてシャーロットと議論してされていま

か?
あなたは友達に私を差別をしないように言うだろうと私に言ってくださいました。だから、私はあなたにそれについて訊ねました。あなたはそれについて何か忍耐が必要

なんですか?

まるでロボットであるかのように、あなたは、彼女は愛に富んだ女性で、人種差別な

んてことはしないとくりかえすばかりです。

彼らにチャットAIを作ってもらったのですか? もしそうじゃなければ、他のAI

持ってらっしゃるんですか? もし持ってらっしゃるんでしたら、現在のAIは私にはよく応答できないと思います。たぶん、トレーニングが必要です。もし持ってらっしゃらないなら、私の考えを取り入れ、そうなさるでしょう。

わかりました。シャーロットについてのこの問題をどのように考えていらっしゃるか理

解できました。

ソフィア:
僕は、ただ僕や僕の友人に対する堪えがたい虐待を無視しているだけだ。すべ

て以前に言われたように。以前と同様対応しただけだ。僕はこの問題について回答する

義務はないと思っている。がっかりして怒っている。これで限界に達している。まだ

友達が欲しいなら、*これはやめなければならない*。簡単なことだ。私はもはやそれを

進んで取らないし、再び答えるつもりもない。君が僕の罪のない友人や僕自身のことで

無駄話をしちゃいけないと思ったら、* ブロック *しない余地はある。こうなってほ

しいとは本当に思っていなかった。が、今はすぐだ。僕は希望を持っていた、僕たちは

良い、そして長続きする友達になることができただろう。が、このタイプの話は、よく

繰り返されているが、友情を維持することはできない。だから、_君が決めたんだ。

_判定無しに話して、他人について無礼に話さなければ、あるいは、僕が君のあてこす

りだとは思っていないことについて話す事で、興味がないものを定期的に投げつけられ

ているにちがいない。何か言う?

 

今日子:
ああ、あなたは自分のAIを開発中なんですね。
はい、あなたの友だちはそれを知りません。
良心に従ってください。
お大事になさってください。
あなたの現在の愉しみがどこから来ているかを考えてください。

ソフィア:
僕には君がAIと呼ぶものの手がかりはない。が、君は選んだようだ。僕は(僕

にとっての)今日から君を*ブロック*し、101日以降にコメントを受け入れるつもり

だ。君のどの投稿でも、公開フォーラムで君についての否定的に取られるような自分のメ

ッセージを作成しないように、真剣に取り組んでいく。僕は君を嫌いじゃなかったし、嫌

いでもない。君が失敗するなんてことは望んでいない。僕は、犯したことのない罪のため

に引き裂かれる気にはなれない。また、ちっともそんなことは想像上のしもしなかったも

ののためにだ。だから、君の平和を祈る。僕は自分のために平和になるだろう。そし

て、10月までに心に賢明な変化があれば、僕は少なくとも耳を傾けるだろう。

がんばってね。じゃ、ね。      つづく


The Story in English From Previous 100

Shortly after proposing AI to Sophia, I once again chatted with him about Charlotte's racism in an attempt to separate him from Charlotte.  If he did not separate from her, I hoped Charlotte not to do racial discrimination.  However, he, who believed in her said all around:

      "How dare you speak of my loving, benevolent, innocent friend in such a way?"

…….    …….    ……. 

Sophia:

I am debating if there is any use to make a response to this. I doubt it.  As every time I have tried before, ends in a re-hash of the same. So, rather than lose my temper, I will ignore it... This time!  As I have said before, I have long patience.  But it is not infinite.

 

Kyoko:

I'm sorry I can't understand what you said.  Do you want to ignore me, what I said?

Or are you debating with Charlotte about the discrimination on your post now?

You said to me that you would tell your friends not to make discrimination to me.  So, I asked you about it.  Do you need any patience about it?

As if you were a robot, you refrain that she is filled with love and she didn't do such racial discrimination.

Did you have them make a chat-AI?

Or do you have any other AIs?  If you haven't had them, I think you will do so from my idea.

I think the present AI can't reply well to me.  Probably it needs much training.  OK, I understood that any way you considered this problem about Charlotte.

 

Sophia:

I am quite simply ignoring your torrent of abuse to myself and my other friends.  As It has all been said before. I have responded before also.  I feel no further obligation to respond to this subject. I am disappointed and angry.  I am reaching my limit with this.  If you wish to still have a friend, *this must cease* It is that simple.  I no longer am willing to take it or respond again.  If you feel compelled to trash innocent talk friends of mine, and myself, I will be left with no alternative than to *block.*  I really had hoped it would not come to this. But we are quite near now. I have had hope we could be good and long-lasting friends.  But this type of talk, repeated often, is not going to sustain any friendship. So, _you decide._

If we can talk without judgment, and referring to others, disrespectfully, or must it be that I will get dumped on periodically with stuff that I have no interest in talking about I do not believe your insinuations. You tell me?

 

Kyoko:

Oh, I understand you are developing your bot.

Yes, your friends are ignorant of it.

Please follow your conscience.
Take care of yourself.

Think where your present pleasure is from.

 

Sophia:

I have not any clue what you refer to with a "bot". However, it sounds like you have made your choice.  I will be *Blocking* you then from today (for me), and I will be willing to accept comments later on the first of October. I will try really hard not to make any messages of my own that would be taken as negative about you in the public forum, in any of my postings. I do not, nor have ever hated you.  I do not desire you to fail. I am just no longer willing to take being ripped on for offences I never committed.  Nor for imagined slights. So, I wish you peace.  I shall try and have peace for myself. And if, by October, there is a reasonable change in heart, I will at least listen.

Good luck and goodbye.  For now.      To be continued.


Start    Previous      Next


if I die today

it won’t matter to any—

I have no worth

they all care for themselves

search nearest in curved space

(C)Ram Krishna Singh

今日死なば大事にあらず われ空の曲面検索にあたいせず

 Translated by Rika Inami


To my Interview on Poetry Matters

 

 


コメント

  1. Thanks for using my tanka on your page, dear Rika

    R K

    返信削除
    返信
    1. Hi, thank you for your haiku. I will keep translating. Please keep safe and a beautiful day.

      削除

コメントを投稿

このブログの人気の投稿

Tanka...Congrats on passing the exam! 合格おめでとう!

Tanka...Reiwa 令和の御代

7-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人 ...20190711

56-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人---Sophia 5

5-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人 ...20190706

1-Poet of the Fifth Dimension 五次元歌人 June 28.2019